banner
Rust in het hoofd en lijf van een kind

Het woord Holistisch is afgeleid van Holos, het Griekse woord voor ‘’helend’’.

Holistische kinderyoga gaat er vanuit dat ieder kind in staat is om zichzelf te kunnen ‘’helen’’. Van nature is elk kind heel. Elk kind is in wezen prachtig. Het is belangrijk dat een kind leert zichzelf zo te zien. Het is voor een kind machtig mooi om te ervaren dat hij niet door iemand anders op te tillen of om te gooien is en dat zijn eigen licht mag stralen naar zichzelf en ieder ander mens. Door omgevingsfactoren en gebeurtenissen kan het zijn dat een kind niet meer in zijn eigen kracht kan staan. Het stukje heel wordt dan niet meer ervaren. Door de holistische aanpak van deze kinderyoga wordt het kind in zijn totaliteit benaderd, wat het zelfherstellende vermogen stimuleert en ervoor zorgt dat het kind weer met zelfvertrouwen in de wereld kan staan.

Door het toepassen van yoga ontstaat er meer rust in het hoofd en lijf van een kind. Door de speelse, ongedwongen en ontspannen manier van de lessen leren de kinderen ontdekken wat hun lijf te vertellen heeft. Soms is er spanning op te merken of is er onrust. Yoga leert je om even alle prikkels achter te laten, en even helemaal niks te moeten. Yoga houdt de kinderen hiermee in balans. Ze ervaren nog meer het gevoel van veiligheid, rust en geborgenheid.

Inhoud lessen

Opbouw
Iedere les wordt opgebouwd rondom een thema. Dit zijn altijd herkenbare thema’s, die een brug vormen naar de alledaagse situaties zoals de seizoenen, dieren, feesten, de jungle, het circus, de dierentuin, het strand of het bos.

In elke les staat ‘’de schatkist’’ centraal. De schatkist is gevuld met materiaal dat aansluit bij het thema. Met al onze zintuigen gaan we de verrassing in de schatkist onderzoeken. Kunnen we het proeven? Ruiken? Voelen? Horen? Zien?

In de lessen werken we met yogahoudingen, visualisaties, ademhalingsoefeningen, mindfulness en krachtstenen (edelstenen).Ook passen we massage en NLP-technieken toe. NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren, een methodiek voor krachtige persoonlijke ontwikkeling en effectieve communicatie. We ronden de lessen op een creatieve manier af bijvoorbeeld door mandala’s te maken. We sluiten de les altijd af met water, thee en fruit.

Visualisaties
Via visualisaties leert een kind een ontspannen gevoel oproepen door zich een beeld of situatie voor te stellen waarvan hij/zij tot rust komt. Alles berust op bewuste ontspanning en het stopzetten van de mallemolen van het denken. Het is als het ware een reis maken naar binnen door middel van een positief beeld. Dit leidt tot verbetering van het zelfvertrouwen, leervermogen en creativiteit.

Een visualisatie kan een kind dat niet zo verbaal is ingesteld aanmoedigen om op één of andere manier uiting te geven aan zijn of haar ideeën. Soms hebben deze kinderen het gevoel dat ze niets te zeggen hebben, of dat anderen het toch beter onder woorden kunnen brengen. Een aantal effecten die bij visualisatie een rol spelen zijn; een positief zelfbeeld/jezelf aanvaarden, omgaan met gevoelens, verbeteren van het leervermogen, bevorderen van de zintuigen, vriendschap sluiten, vergroten van de creativiteit.

Ademhalingsoefeningen
Door ademoefeningen- en spelletjes brengen kinderen de aandacht naar zichzelf. Door een goede ademtechniek ontvangen zij meer zuurstof en energie, oftewel ‘’prana’’. Ademoefeningen hebben effect op onze emoties en gevoelens en maken ons bewuster van de chakra’s in ons onderlichaam. De spanning kan dan nog makkelijker losgelaten worden.

Massage

Door een massagespel in de lessen toe te passen voelt elk kind zich onderling verbonden. Het is een simpele manier om affectie uit te drukken. Het werkt ontspannen door de aanmaak van endorfine en verhoogt de weerstand bij kinderen. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van het zenuwstelsel.

Mandala’s, edelstenen en chakra’s
Mandala is het Oud- Indiase woord voor cirkel en is oorspronkelijk een oude meditatieve voorstelling uit de Boeddhistische cultuur. Mandala figuren zie je in vele culturen terug en ook in de natuur. Bij het inkleuren van mandala’s zal verstilling optreden wat versterkt kan worden door ondersteuning door meditatieve muziek. Kinderen komen als het ware weer in hun eigen centrum en het logisch denken van de linkerhersenhelft komt in evenwicht met de meer creatieve en spirituele rechterhersenhelft.

Bij het werken met mandala’s maken wij ook gebruik van edelstenen. In een yogales ontdekken we dan samen verschillende edelstenen: hoe zien ze eruit? Hoe voelen ze aan? Waarbij kunnen ze helpen? Edelstenen kunnen ook bij chakra’s horen.

Charlie de therapiehond

Charlie is regelmatig aanwezig tijdens de yogalessen. Charlie is een echte pure Australian Labradoodle met een hypoallergene vacht. Dit betekent een allergie vriendelijke vacht. Charlie houdt heel veel van kinderen en vindt het fijn om aangehaald te worden. Charlie kan goed mensen vrolijk maken. Soms komt zij gewoon rustig bij je liggen om je te troosten. Charlie communiceert door middel van houding, gedrag en energie. Zij reageert op signalen die kinderen aan haar geven. Zij laat dan zien wat het effect van deze signalen is. Ze “spiegelt”. Dit is een taak die Charlie van nature heel goed beheerst. Haar aanwezigheid creëert een sfeer van veiligheid voor de kinderen waardoor zij zich nog positiever kunnen ontwikkelen.

Is uw kind bang voor honden? Geef dit dan gerust aan, zo dat wij hier rekening mee houden.